Lifestyle,  Persoonlijk,  Reizen & Inspiratie

Reis door Groot-Brittannië

Voordat we daadwerkelijk de camper instapten om aan onze reis te beginnen, hadden we in ons hoofd al allerlei landen bezocht: Scandinavië, Frankrijk, Italië. Maar door verschillende factoren viel de keuze op Groot-Brittannië.

Simon kende Engeland al erg goed, maar ik nog niet. Zuid-Engeland staat natuurlijk bekend om haar prachtige tuinen en mooie countryside en omdat ik zelf gek ben op bloemen en de cottagetuin, vond ik het een prima idee.

De aftrap

We reden via Calais met de Eurotrein naar Engeland toe en verbleven een paar dagen in Kent. Ik weet niet wat er met mij gebeurde, maar de glooiende heuvels, de groene hagen, schapen, bloemen en de schattige oude cottages raakten mij intens. Het was alsof ik voor het eerst thuiskwam.

We reisden door Kent en Sussex naar The New Forest in Hampshire en kampeerden twee-en-een-halve week in het bos zonder douches en toiletten. Daar moest je zelf voor zorgen en gelukkig hadden we een complete camper. Deze weken in het bos stonden in het teken van veel slapen, wandelen, fietsen en scones eten. De herten graasden ’s ochtends op onze camping en ’s nachts was het oorverdovend stil.

We maakten de reis af en reden via Noord Devon, de Cotswolds, Lake District naar West Schotland. Vanaf Malaig namen we de ferry naar Isle of Skye en Lewis and Harris en verlieten de Outer Hebrides en voeren met de ferry naar Ullapool om Noord-Schotland te verkennen en daalden daarna af naar het Cairngorms National Park.

Een reisverslag
Kent - Westwell

Engeland

Nederland – Eurotunnel Calais

We beginnen onze reis om 9.30 uur. Daarvoor zijn we erg druk geweest met het inladen van de laatste spullen en het opruimen in huis. Om 15.40 uur gaat de Eurotrein van Calais naar Folkestone genaamd ‘Le Shuttle’ of ‘Channel Tunnel’. Het is dus nog even haasten want we moeten nog een paar boodschapjes doen voor onderweg.

Kent

Sandwich, 1 nacht
Bij aankomst blijkt dat we niet op de camping kunnen staan die we wilden, want het was erg druk in het weekend. Na lang zoeken vinden we camping ‘Sandwich Lakes’ en dat is behoorlijk saai. Het is een groot veld met daar omheen verschillende aangelegde visvijvers. De campingwinkel is zelfs voorzien van tig soorten maden en wormen, hengels, dobbers en wat al niet meer. We besluiten de camper te gaan ontdekken en alle spulletjes die we hebben meegenomen.

Ashford, 3 nachten
We pakken ’s ochtends alles in en boeken meteen de gezellige camping in Ashford waar we ons oog de dag ervoor al op hadden laten vallen. Vanaf Dunn Street Farm camping maken we wandelingen en hier ontdekte ik voor het eerst de voetpaden waar Engeland bekend om staat. Het is een eeuwenoude ‘right of way’ waardoor je op heel veel plekken mag wandelen via andermans land en daardoor het landschap dwars kunt doorkruizen.

Bovendien blijkt het dat we vlakbij één van de bekendste Engelse tuinen staan: Sissinghurst Castle & Gardens, dus besluiten we die te bezoeken. We blijven in totaal 3 nachten en rijden daarna naar de New Forest. Ik wilde eigenlijk liever nog wat langer in Kent blijven, omdat ik het een prachtige en fijne omgeving vind, maar dat doen we een andere keer.

Eastbourne, 1 nacht
Vandaag pakken we op tijd in om de camping te verlaten en onze reis te vervolgen naar de New Forest. We hebben 5 nachtjes geboekt op camping Setthorns in New Milton gemeente Brockenhurst. We rijden via het plaatsje Rye naar de New Forest. Rye is een historisch vissersdorpje met een paar bekende straten zoals ‘Mermaid Street’. We vervolgen onze reis en overnachten in Eastbourne.

Westwell
Sissinghurst

The New Forest

New Milton, 10 nachten
In de New Forest hebben we uiteindelijk 2,5 week gekampeerd op camping Setthorns in het bos zonder douches en toiletten. Daar moest je zelf voor zorgen en gelukkig hadden we een complete camper. We hadden hier geen bereik met onze mobiel, dus het was echt een heerlijke plek om even helemaal te ontstressen en te ontspannen. Onze weken in de New Forest stonden dan ook in het teken van veel slapen, wandelen, fietsen en scones eten.

De eerste dagen bleven we veel op de camping en wandelden op de heides rondom onze camping. Een aantal dagen later werd het volgens de voorspellingen prachtig weer, dus keken we waar we naar het strand konden gaan. Het dichtstbijzijnde badplaatsje was Milford on sea en dat is ongeveer 25 minuten rijden.

De volgende dag bezoeken we het stadje Brockenhurst met de fiets, maar tijdens onze fietstocht worden we voor een dilemma gesteld, want de oude spoortunnel stond vol met wilde New Forest pony’s, dus rijden we er doorheen of rijden we om? We besluiten er doorheen te rijden en dat was wel even spannend, maar hartstikke leuk.

In Brockenhurst drinken we wat bij Rosie Lea’s Tearoom, een echte Engelse tearoom met kleine tafeltjes en Engels servies. Het lijkt me leuk om de cream tea (scones met koffie of thee) te proberen, omdat oma deze vaak voor ons maakte. De scones van Rosie Lea’s zijn zelfgemaakt en echt heerlijk.

Als we Brockenhurst uitrijden zie ik ineens wéér een bordje met ‘Rosie Lea’s Tearoom’ en dat maakt ons nieuwsgierig, dus daar slaan we af. Het is een tuincentrum met een tweede locatie van Rosie Lea’s en dat bevindt zich achter de schappen met beplanting op een klein terrasje met gezellige picknicktafels en witte parasols. Het ziet er echt hartstikke leuk uit. We lunchen heerlijk en besluiten hier vaker naartoe te gaan.

Een paar dagen later spreekt Simon een Engels stel op de camping. Ze hadden hun stekjes van thuis meegenomen naar de camping, omdat ze er erg zuinig op waren en dachten dat ze dood zouden gaan als ze ze thuis zouden laten staan. Simon vertelt hen hoe gek ik ben op tuinieren en zij adviseren ons om dan Furzey Gardens te bezoeken in Minstead. Via het stadje Lyndhurst rijden we erheen, waar het erg druk maar gezellig is en we passeren mooie stukken van the New Forest alvorens we bij Furzey Gardens aankomen.

Furzey Gardens blijkt rondom een schattige cottage te zijn opgebouwd met een mini kwekerij, moestuin en een grote achtertuin inclusief grand café. We lopen de moestuin door en genieten van de prachtige tuinen achter het huisje. Het is een spannend ingerichte tuin, met natuurlijke huisjes op palen verscholen achter struiken en bomen, een grote vijver en prachtige grootbladige planten. Als we verder doorlopen, genieten we van de fraai ingerichte tuinen. We sluiten af met een kopje koffie en rijden weer terug naar de camping.

Na een dagje strand bij Keyhaven maken we een wandeling richting Hurst Castle. Het is een flink stuk lopen over het kiezelstrand met uitzicht op Isle of Wight. De wandeling was echt de moeite waard. Ik was zelf erg gecharmeerd van de bijzondere vegetatie die is ontstaan door de inham bij de zee, dus ik heb weer veel foto’s gemaakt.

Leuke en mooie dorpjes om te bezoeken in de New Forest:
– Brockenhurst
– Milford on Sea
– Lymington
– Hurst Castle
– Lyndhurst
– Burley (beetje gedateerd, wel mooi)
– Minstead

TIP: Rosie Lea’s Tearoom bij het tuincentrum is inmiddels verhuisd en heeft een eigen pand aan de Southampton Road, SO41 8PT.

Wiltshire

Stonehenge en Stourhead, 2 nachten
Na een enorm fijne tijd in de New Forest zetten we onze reis voort naar het westen, richting Somerset en Devon, maar we rijden een beetje om zodat we een tussenstop kunnen maken in Amesbury om Stonehenge en Stourhead te kunnen bezoeken.

Tijdens onze rit door de laatste dorpjes in de New Forest worden we nog getrakteerd op mooie wouden en schattige jonge ezeltjes langs en op de weg.  Bij Stourhead slapen we op een camping van de Caravan and Motorhome club. We hebben het kasteel en de tuinen bezocht en door het prachtige park gewandeld.

Stonehenge
Stourhead

Devon

Ilfracombe en Watermouth, 4 nachten
We rijden naar Noord-Devon en komen aan in het stadje Ilfracombe waar we een stukje wandelden langs de kust en scones hebben gegeten. Camping Little Meadow in Watermouth is echt één van de mooiste campingplekken die we tot nu toe hebben gehad. We kijken uit over zee en hebben enorm veel ruimte om ons heen.

In Lynton & Lynmouth maakten we een prachtige wandeling naar Watersmeet. Omdat de scones van de New Forest niet te evenaren waren, heb ik ze zelf gebakken en daarna hebben we onze eerste kustpad (coast path) wandeling gemaakt naar Ilfracombe. We zijn erg enthousiast door deze bijzondere wandeling langs het kustpad en we nemen ons voor om ook op andere plekken wandelingen te maken langs het kustpad.

Via Clovelly op doorreis naar de Cotswolds maandag 23 juli
Dit kustdorpje is één van de bekendste plekjes van Noord-Devon. Het is een oud kustdorpje op een helling en daar bevinden zich allerlei huisjes en restaurantjes. Je loopt via een enorme steile weg naar het haventje (dus daar moet je je echt even op voorbereiden) en kunt onderweg een hapje eten. Het is een erg fotogeniek dorpje, maar omdat het zo toeristisch is, vonden wij het gemiddeld leuk.

Ilfracombe
Stukje van het Coast Path
Scones op camping Watermouth met uitzicht op zee
Clovelly

Cotswolds

Bourton-on-the-Water, 6 nachten maandag 23 juli t/m 29 juli
Via Weston Super Mare en Cheltenham reden we richting de Cotswolds en verbleven op de Bourton on the Water Caravan Club Site camping in Bourton-on-the-Water. We hebben de volgende dag de fietsen gepakt en zijn van een enorme helling gefietst naar het dorpje. Omdat we het dorpje middenin het hoogseizoen bezochten, was het hier ontzettend druk.

Bovendien was het on-Engels warm en het leuke hieraan was dat iedereen (en wij dus ook) heerlijk genoot van de rivier die dwars door het dorpje heen loopt. Kinderen speelden erin en op het gras ernaast werd gepicknickt en lekker gerelaxed. We bezochten de dagen erna alleen nog Stow on the Wold en Bibury omdat de hittegolf niet uitnodigde om nog meer stadjes te bezoeken.

Bibury
Bourton-on-the-Water
Stow in the Wold

Lake District & Cumbria

Keswick, 5 nachten
Zodra we ons geïnstalleerd hadden op de camping, zijn we naar het stadje Keswick gereden om een wandeling te maken langs Lake Derwent. Dit is een prachtige plek en omdat de wandeling wat langer duurde dan we dachten en Charly het na een tijdje zat werd, namen we een bootje terug.

De bijzondere steencirkel vlakbij onze camping genaamd Castlerigg kenden we toevallig, omdat deze steencirkel de basis vormde voor de serie Outlander.

We hebben diverse prachtige wandelingen gemaakt vanuit onze camping en hebben bovendien een dagje uitgetrokken om naar het museum van Beatrix Potter te gaan. Dat was een prachtige route langs Lake Windermere en zeker de moeite waard om eens te bezoeken. De laatste dag maakten we een steile wandeling langs mooie watervallen bij Lake Ullswater en bezochten de top van een berg.

We vervolgden onze reis en de bestemming is Schotland en we plannen onze eerste overnachting in Glasgow, waarna we voor 1 week terugvliegen in verband met Simon zijn werk. We hebben een hele fijne kennel gevonden voor Billy, omdat het een heleboel gedoe blijkt te zijn om een hond vanuit Nederland met het vliegtuig terug te nemen naar Engeland.

Highlands tijdens route naar Lochinver

Schotland

Arisaig en Mallaig, 3 nachten

Na een week Nederland komen we weer terug in Glasgow en halen Billy op. We overnachten 1 nacht in Loch Lomond en rijden de volgende dag meteen door via GlenCoe. Dit moet een prachtige route zijn, maar het is zo mistig en bewolkt dat we hier helaas weinig van hebben meegekregen.

We rijden door naar Bunree en slapen op een camping van de Caravan and Motorhome Club. De camping ligt prachtig aan een uitmonding van de zee en we maken een mooie wandeling langs watervallen. Het was onze bedoeling om hier 2 nachten te blijven, maar het weer was slecht en er was weinig te beleven, dus we pakken onze spullen in en rijden via Fort William richting Mallaig langs Ben Nevis naar Arisaig.

In Arisaig blijven we 2 nachten op de camping staan en ook deze bevindt zich vlakbij de zee. Het is werkelijk een prachtige omgeving. We hebben er veel geslapen, lekker gewandeld aan zee en heerlijk gegeten in Mallaig bij een hotel met de heerlijkste Schotse mosselen ooit.

Malaig
Billy te diep in het water
Isle of Skye, 3 nachten

We doen even boodschappen in Mallaig en ik neem meteen wat brandhout mee om ’s avonds een kampvuurtje te kunnen stoken. Vanaf Mallaig nemen we de ferry naar Isle of Skye. We zoeken een camping en vinden er één die net nieuw is aangelegd en maken een kampvuur. De volgende dag wandelen we vlakbij de camping door een nieuw aangelegd bos en genieten van lekkere sappige bramen onderweg.

We verlaten de camping en rijden naar Dunvegan. Daar bezochten we het gelijknamige kasteel en de prachtige tuinen die om het kasteel heen liggen.

De volgende dag rijden we naar ‘Neist Point’ en hebben ieder afzonderlijk de klif beklommen omdat Charly een middagdutje deed in de camper. We hebben hier aan één stuk door foto’s gemaakt, omdat er na een enorme regenbui een fantastische dúbbele regenboog tevoorschijn kwam.

Outer Hebrides – Isle of Lewis and Harris, 3 nachten

Via Portree rijden we langs de noordoostkust richting Uig om de ferry naar Tarbert te nemen en de Outer Hebrides ‘Lewis and Harris’ te bezoeken. Bij aankomst in Harris maakten we meteen even een tussenstop om de originele Harris Tweed shops te bezoeken.

We rijden door een soort maanlandschap naar het zuiden van Harris en worden enorm verrast wanneer we bij de kust aankomen. Het lijkt wel of we op een tropisch eiland zijn beland! De zee is helder blauw en de stranden stralend wit. Alleen moet je er even een temperatuur van 30 graden bij bedenken (het was er namelijk zo’n 17 graden middenin de zomer).

Op een hele kleine camping in Borve zetten we onze camper neer in de duinen van de National Trust. We staan hier helemaal alleen op de camping met een prachtig uitzicht. De volgende dag rijden we naar het zuidelijkste punt en eten en drinken bij de Temple café in Northton. In de buurt maakten we een mooie wandeling langs de kliffen. Dat was écht prachtig, alleen was mijn batterij op van mijn fototoestel :-(. Zuur!

De volgende dag hadden we het plan om naar het westelijke gedeelte te rijden (Lewis). Tijdens de rit was het regenachtig en erg bewolkt en we vonden de route ernaar toe ontzettend oninspirerend en naargeestig, dus we besloten direct naar Stornaway te rijden en de ferry naar Ullapool te pakken.

Strand bij Borve in Harris

Lochinver, 3 nachten

Nadat we zijn aangekomen met de Ferry, slapen we 1 nacht in Elphin op een camping bij een boerderij. De volgende ochtend volgen we de route John o’Groat’s en zoeken onderweg een camping. Het is een prachtige weg tussen de highlands en lochs door. We komen langs een kasteeltje en dan bereiken we het plaatsje Lochinver.

We zoeken een camping en via een bochtige weg komen we aan in Clachtoll. Hier is een strandje met een inham van de zee en prachtige kliffen ernaast. De zee is helderblauw en het strand heeft een heel lichte zandkleur. Onwaarschijnlijk mooi en het is nog eens heerlijk zonnig weer ook. We eten wat en wandelen over de kliffen met een prachtig uitzicht en ineens zien we daar ontelbaar veel dolfijnen in de verte. Wat een geweldige ervaring! Daarna reserveren we een plekje op Clachtoll Beach Campsite en zetten onze camper neer.

De volgende ochtend maken we een wandeling in een woud langs rivier ‘Loch Assynt’. Dit was een geweldige wandeling.

Richting Durness

De dag erop vertrekken we weer en rijden verder op de John o’Groats route en spreken af om tot Durness te rijden. Het is een prachtig landschap, maar het blijft een beetje hetzelfde als wat we al een paar dagen eerder gezien hebben. Bovendien zijn er alleen campings aan een winderig strand of op een kale vlakte en kunnen we niet wild kamperen.

We besluiten de route eerder te onderbreken en nemen een zijstraat richting Lairg. Op deze route genieten we van een paar mooie landschappen, maar de rest vinden we desolaat en saai. We hadden allang willen stoppen, maar helaas is er nergens een geschikte plek om te gaan staan, dus we rijden verder.

Als we Lairg passeren, komen we weer een beetje in een bewoonde wereld terecht en bij Bonar Bridge zien we een parkeerplaats langs een rivier die is ingericht voor campers waar je gratis kunt overnachten. Een paar Hollanders staan er net en die zwaaien hard naar ons om naast hen te komen staan.

Kliffen bij Clachtoll
Rots bij Clachtoll

Aviemore, Cairngorms National Park, 4 nachten

We staan vroeg op en rijden via Inverness, waar we Culloden Moor bezoeken. Wat een aangrijpende gebeurtenissen hebben zich daar afgespeeld.

We rijden verder naar Aviemore en boeken een plek op een camping bij Rothiemurchus, middenin een bos genaamd Rothiemurchus Camping Caravan Park. Het is een mooie camping aan de bosrand en hier besluiten we 3 nachtjes te blijven staan. De omgeving doet erg Canadees aan en er zijn heel veel buitensportmogelijkheden.

We maken een mooie wandeling vlakbij het Rothiemurchus Centre rond het meer Loch an Eilein. Het is nu rond eind augustus en we zien al beginnende herfstkleuren. De volgende dag pakken we de fiets naar Glenmore en drinken wat bij Restaurant Red Squirrel. We pakken de fiets weer en rijden nog even naar het meer Loch Morlich waarop we uitzicht hadden vanuit het restaurant en daar blijkt een heel gezellig en mooi strandje te zijn met allerlei watersport activiteiten.

De volgende dag maken we ons op voor een lange rit richting Newcastle. Het is zo’n 4.15 uur rijden, maar uiteindelijk zijn we zo’n 7 uur onderweg omdat we ongeveer 3x stoppen om Charly de benen te laten strekken. We rijden door mooie landschappen en rijden door Kielder Forest Park in Engeland, precies op de grens met Schotland. Op een redelijk saaie camping overnachten we en de volgende ochtend rijden we naar Newcastle en eindigt onze onvergetelijke camperreis door Groot-Brittannië.

Onze camperreis door Groot-Brittannië was een belangrijk onderdeel van ‘het roer om‘ in ons leven en resulteerde bovendien in onze emigratie naar Zuid-Engeland.